Przedszkole
STATUT
SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA W PORĘBIE
Spis treści:
Rozdział 1. Postanowienia ogólne s.2-3
Rozdział 2. Cele i zadania Przedszkola s.4-8
Rozdział 3. Opieka nad dziećmi s.9-12
Rozdział 4. Formy współdziałania z rodzicami s.13-14
Rozdział 5.Organy Przedszkola s.15-19
Rozdział 6. Organizacja pracy Przedszkola s.20-22
Rozdział 7. Zasady odpłatności za pobyt i wyżywienie dzieci w Przedszkolu
s.23-24
Rozdział 8. Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola s.25-28
Rozdział 9. Prawa i obowiązki dzieci s.29-31
Rozdział 10. Prawa i obowiązki rodziców s.32
Rozdział 11. Postanowienia końcowe s.33
Strona 2 z 33
2
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia:
1) Przedszkolu – należy przez to rozumieć Samorządowe Przedszkole w Porębie;
2) Zespół – należy przez to rozumieć Zespół Placówek Oświatowych w Porębie;
3) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo
oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz.59);
4) ustawie o systemie oświaty - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7
września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016r. poz.1943 z późn.zm.);
5) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Samorządowego Przedszkola w
Porębie;
6) Dyrektorze i Radzie Pedagogicznej – należy przez to rozumieć organy
działające w Zespole Placówek Oświatowych w Porębie;
7) wychowankach – należy przez to rozumieć wychowanków Samorządowego
Przedszkola w Porębie;
8) rodzicach – należy przez to rozumieć prawnych opiekunów dziecka;
9) opiekun oddziału – należy przez to rozumieć nauczyciela, którego
szczególnej opiece powierzono oddział w Samorządowym Przedszkolu w Porębie;
10) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Brańszczyk;
11) organie sprawującemu nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć
Mazowieckiego Kuratora Oświaty.
§ 2
1. Samorządowe Przedszkole w Porębie wchodzi w skład Zespołu Placówek
Oświatowych w Porębie.
2. Zespół Placówek Oświatowych w Porębie składa się z:
1) Samorządowego Przedszkola w Porębie
2) Ośmioletniej Szkoły Podstawowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego
3) Samorządowe Przedszkole w Porębie jest przedszkolem publicznym w
rozumieniu ustawy.
Strona 3 z 33
3
4) Siedziba Przedszkola znajduje się w budynku nr 7 przy w Porębie Średniej.
3. Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina Brańszczyk, która ma siedzibę
w budynku nr 45 przy ul. Jana Pawła II w Brańszczyku.
4. Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.
5. Ustalona nazwa
Samorządowe Przedszkole w Porębie
Poręba Średnia 7
07-308 Poręba Średnia
jest używana jest w pełnym brzmieniu na pieczęciach.
§ 3
1. Przedszkole jest jednostką budżetową.
2. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Przedszkola regulują odrębne
przepisy.
3. Przedszkole używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w
odrębnych przepisach.
5. Zasady rekrutacji oraz kryteria przyjęcia dziecka do Przedszkola określa
ustawa. Termin i zasady rekrutacji oraz kryteria dodatkowe przyjęcia dzieci
do Przedszkola określa corocznie organ prowadzący.
6. W przypadku niewykorzystania wszystkich miejsc w Przedszkolu, dzieci mogą
być przyjmowane w ciągu roku szkolnego.
Strona 4 z 33
4
Rozdział 2
Cele i zadania Przedszkola
§ 4
Celem Przedszkola jest:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności
intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej
orientowały się w tym, co jest dobre a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego
radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego
znoszenia stresów i porażek;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w
poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce
dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do
uczestnictwa w zabawach i grach sportowych ;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i
technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w
sposób zrozumiały dla innych;
8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie
umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz
sztuki plastyczne;
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny,
grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich
ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych
wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
11) umożliwienie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej,
etnicznej, językowej i religijnej;
Strona 5 z 33
5
12) organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, jeżeli takie zostaną
zakwalifikowane do przedszkola.
§ 5
Do zadań Przedszkola należy:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez fachową
organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w czterech
obszarach rozwojowych dziecka: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i
poznawczym;
2) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej
i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
3) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu
przez dzieci doświadczeń, które umożliwiają im ciągłość procesów adaptacji
oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub
przyspieszony;
4) organizowanie zajęć, zabaw i odpoczynku z wykorzystaniem treści
adekwatnych do poziomu rozwoju dzieci, ich możliwości percepcyjnych,
wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnego, naturalnego tempa
rozwoju, wspierających indywidualność lub oryginalność dziecka,
wzmacniających poczucie wartości oraz potrzebę uczestnictwa w grupie;
5) organizowanie zajęć rozwijających nawyki i zachowania prowadzące do
samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo;
6) organizowanie zajęć z wykorzystaniem treści adekwatnych do
intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci, prowadzących do
rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz zdrowia psychicznego;
7) organizowanie zajęć budujących wrażliwość, w tym wrażliwość estetyczną, w
odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu,
otoczenia, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, sztuk plastycznych;
8) organizowanie zajęć pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację
otaczającej dziecko przyrody, rozwijających wrażliwość i umożliwiających
poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego,
możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju dziecka;
9) organizowanie zajęć umożliwiających samodzielną eksplorację elementów
techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i
podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
Strona 6 z 33
6
10) organizowanie zajęć prowadzących do poznania norm społecznych, których
źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby w otoczeniu
dziecka oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do
zrozumienia na tym etapie rozwoju;
11) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści
wychowawczych o nowe, wynikające się z nagłego pojawienia się w otoczeniu
dziecka sytuacji lub zagrożeń, w tym zagrożeń cywilizacyjnych, takich jak
patologiczne zjawiska społeczne, psychologiczna ingerencja mediów w rozwój
dziecka, nieodpowiedzialne korzystanie z technologii, ubezwłasnowolnienie
reklamą, moda, katastrofy, zdarzenia traumatyczne;
12) systematyczne wspieranie i rozwijanie mechanizmów uczenia się prowadzące
do osiągnięcia przez dziecko poziomu rozwoju umożliwiającego podjęcie nauki
w szkole;
13) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami- umożliwiających dziecku
poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka
regionalnego.
§ 6
1. Cele i zadania Przedszkola realizowane są podczas zajęć grupowych i
indywidualnej pracy z dzieckiem poprzez:
1) właściwą organizację procesu nauczania z dostosowaniem pomocy
dydaktycznych, treści, metod i form pracy do możliwości psychofizycznych
dzieci;
2) umożliwianie korzystania z opieki psychologiczno- pedagogicznej;
3) organizowanie nauki religii zgodnie z odrębnymi przepisami;
4) organizację zajęć dodatkowych;
5) organizację zajęć indywidualnych lub w zespołach dla dzieci wymagających
pracy wyrównawczej oraz wspieranie dzieci uzdolnionych;
6) stały kontakt z rodzicami, prowadzenie zajęć otwartych, warsztatów,
prelekcji, konsultacji;
7) prowadzenie przez nauczycieli działalności diagnostycznej dotyczącej
rozwoju dzieci.
2. Sposób realizacji zadań Przedszkola uwzględnia również:
1) wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka;
2) wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowania go do nauki w
szkole;
3) rodzaje i stopnie niepełnosprawności w przypadku dzieci
niepełnosprawnych.
Strona 7 z 33
7
§ 7
1. Świadczenia udzielane w Przedszkolu - w zakresie przekraczającym
realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego - obejmują
organizację i prowadzenie zajęć opiekuńczo- wychowawczych wspierających
prawidłowy rozwój dziecka, a w szczególności:
1) działania opiekuńcze dostosowane do wieku, potrzeb i możliwości dziecka,
zapewniające mu bezpieczne funkcjonowanie podczas zajęć w przedszkolu i poza
nim;
2) działania korekcyjno- kompensacyjne, umożliwiające dziecku osiągnięcie
dojrzałości szkolnej;
3) działania przygotowujące dzieci do udziału w przedszkolnych oraz
środowiskowych konkursach, imprezach artystycznych i okolicznościowych;
4) działania umożliwiające nauczycielom realizację programów własnych
koncepcji poszerzających podstawę programową;
5) gry i zabawy wspomagające rozwój fizyczny i psychofizyczny dziecka,
usprawniające i korygujące wady wymowy dziecka , rozwijające zainteresowanie
dziecka otaczającym go światem oraz umożliwiające właściwy rozwój
emocjonalny i społeczny.
2. Szczegółowe zadania Przedszkola i sposób ich realizacji określa się w
Rocznym Planie Pracy Przedszkola.
§ 8
1. W ramach posiadanych możliwości Przedszkole udziela pomocy
psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
1) diagnozowanie środowiska dzieci;
2) rozwijanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i
umożliwienie ich zaspokajania;
3) rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i terapii dziecka;
4) prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród dzieci i
nauczycieli;
5) umożliwienie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i
nauczycieli;
6) udzielanie wsparcia dziecku uzdolnionemu;
7) badanie dojrzałości szkolnej dziecka;
Strona 8 z 33
8
8) podejmowanie czynności mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach
kryzysowych.
2. Zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowane są we
współpracy z rodzicami, poradniami pedagogiczno-pedagogicznymi i innymi
poradniami specjalistycznymi, nauczycielami i innymi współpracownikami oraz
podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dziecka.
Strona 9 z 33
9
Rozdział 3
Opieka nad dziećmi
§ 9
Sprawowanie opieki nad dzieckiem w Przedszkolu odbywa się poprzez:
1) poznanie i przestrzeganie przez dzieci zasad bezpieczeństwa na terenie
Przedszkola i poza nim z uwzględnieniem elementarnych zasad bezpieczeństwa
poruszania się po drogach publicznych;
2) wyrabianie właściwych nawyków związanych z ochroną zdrowia, higieną
osobistą i kulturą zachowania na co dzień;
3) poznawanie i przestrzeganie przez dzieci zasad ochrony przyrody i
kształtowanie postaw proekologicznych wobec środowiska, w którym żyjemy;
4) wdrażanie do samoobsługi, rozwijanie samodzielności w myśleniu i
działaniu, uczenie samokontroli;
5) rozwijanie ekspresji i sprawności ruchowej poprzez zabawy i ćwiczenie
ruchowe organizowane na świeżym powietrzu i w pomieszczeniach Przedszkola;
6) umożliwienie dzieciom codziennego wyjścia na świeże powietrze, zgodnie z
warunkami i sposobami realizacji zawartymi w podstawie programowej
wychowania przedszkolnego;
7) przyprowadzanie i odbieranie dzieci z Przedszkola przez rodziców lub
upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
§ 10
1. Przy przyprowadzaniu dzieci do Przedszkola stosuje się następujące
zasady:
1) rodzice dziecka zobowiązani są do przyprowadzania dziecka w godzinach
ustalonych przez Przedszkole;
2) rodzice są zobowiązani wprowadzić dziecko do budynku przedszkolnego,
przygotowują dziecko w szatni do pobytu w Przedszkolu, a następnie
przekazują je pod opiekę nauczycielowi;
Strona 10 z 33
10
3) rodzice składają pisemne upoważnienie dotyczące osób wskazanych do
odbioru dziecka z Przedszkola;
4) pracownicy Przedszkola nie ponoszą odpowiedzialności za bezpieczeństwo
dziecka pozostawionego poza terenem Przedszkola, tj., przed budynkiem, w
ogrodzie, w szatni.
2. Do Przedszkola przyprowadzane są dzieci zdrowe, bez objawów chorobowych:
1) nie przyjmuje się dzieci z objawami chorobowymi (silny katar, uciążliwy
kaszel, ból brzucha, wymioty, podwyższona temperatura lub inne niepokojące
objawy);
2) stan zdrowia dziecka przyprowadzanego do Przedszkola nie może zagrażać
bezpieczeństwu fizycznemu dziecka oraz innym osobom przebywającym w jego
otoczeniu;
3) w przypadku zaobserwowania objawów chorobowych nauczyciel podejmuje
kontakt z rodzicami w celu odebrania dziecka z Przedszkola;
4) powiadomieni Rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z
Przedszkola.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach (choroby przewlekłe) na pisemny
wniosek rodziców mogą być dziecku podawane leki.
4. W przypadku zaistnienia sytuacji, o której mowa w ust. 3, rodzice
zobowiązani są do przedstawienia zaświadczenia lekarskiego określającego
nazwę leku, dawkę, częstotliwość podawania oraz okres leczenia.
5. W Przedszkolu nie wykonuje się żadnych zabiegów lekarskich, poza
udzieleniem pomocy w nagłych wypadkach.
6. W przypadku stwierdzenia zagrożenia życia dziecka, Przedszkole wzywa
pogotowie ratunkowe i powiadamia rodziców.
7. Do czasu przybycia rodziców dziecko przebywa pod opieką lekarza pogotowia
i pracownika Przedszkola (nauczyciel lub Dyrektor).
§ 11
1. Rodzice dziecka są zobowiązani do odbierania dziecka w godzinach
ustalonych przez Przedszkole.
2. Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez inną osobę upoważnioną
przez rodziców zapewniającą mu pełne bezpieczeństwo.
Strona 11 z 33
11
3. Dziecko może być odbierane z Przedszkola przez rodziców lub inną
upoważnioną przez nich osobę od nauczyciela oddziału lub nauczyciela
dyżurującego.
4. W przypadku zamiaru odbierania dziecka z ogrodu przedszkolnego osoby
odbierające dziecko zobowiązane są do poinformowania o nim nauczyciela.
5. Jeśli rodzice zdecydują, aby dziecko przyprowadzała i odbierała z
Przedszkola inna upoważniona przez nich osoba zapewniająca mu pełne
bezpieczeństwo, zobowiązani są do złożenia pisemnego oświadczenia woli w tym
zakresie, zawierającego m.in. dane osoby upoważnionej. Oświadczenie może
zostać zmienione lub odwołane w każdym czasie.
6. W przypadkach szczególnie uzasadnionych osoba, o których mowa w ust.5,
może zostać zobowiązana do potwierdzenia zgodności danych z dokumentem
tożsamości.
7. Nauczyciel lub inny pracownik Przedszkola przekazujący dziecko osobie
upoważnionej, zobowiązany jest do przestrzegania zapisów zawartych w
upoważnieniu.
§ 12
1. W przypadku nie odebrania dziecka przez rodziców lub osobę upoważnioną po
wyznaczonym czasie, nauczyciel zobowiązany jest do poinformowania o tym
Dyrektora Przedszkola.
2. W przypadku, gdy sytuacja, o której mowa w ust.1, nie ma charakteru
sporadycznego, Przedszkole podejmuje działania interwencyjne, włącznie z
powiadomieniem rodziców o wystąpieniu z wnioskiem do sądu rodzinnego i
nieletnich o zbadanie sytuacji rodzinnej wychowanka Przedszkola.
3. W sytuacji, gdy dziecko nie zostało odebrane z Przedszkola w wyznaczonym
czasie, nauczyciel podejmuje następujące działania:
1) kontaktuje się telefonicznie z rodzicami dziecka;
2) w przypadku braku kontaktu telefonicznego z rodzicami przez okres jednej
godziny oczekuje z dzieckiem na rodziców lub upoważnioną do odbioru dziecka
osobę;
3) jeżeli w tym czasie rodzice lub upoważniona do odbioru dziecka osoba nie
zgłoszą się po dziecko, nauczyciel powiadamia Policję.
4. Dziecko nie wydaje się rodzicom lub upoważnionej osobie, pozostającej pod
wpływem alkoholu lub innego środka odurzającego.
5. Przedszkole ma prawo odmówić rodzicowi, wobec którego sąd wydał
orzeczenie o ograniczeniu lub pozbawieniu władzy rodzicielskiej, odebranie
dziecka z Przedszkola.
Strona 12 z 33
12
§ 13
Przedszkole zapewnia dziecku bezpieczeństwo poprzez:
1) umieszczenie planów ewakuacji Przedszkola w widocznym miejscu, w sposób
zapewniający łatwy do nich dostęp oraz ogrodzenie terenu Przedszkola;
2) przeprowadzanie prac remontowych, naprawczych i instalacyjnych w
pomieszczeniach Przedszkola pod nieobecność dzieci w tychże pomieszczeniach;
3) zapewnienie na terenie Przedszkola właściwego oświetlenia, równą
nawierzchnię dróg i przejść oraz instalacji do odprowadzania ścieków i wody
deszczowej, zakrycie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień
odpowiednimi pokrywami lub trwałe zabezpieczenie w inny sposób;
4) oczyszczanie w okresie zimowym przejść na terenie Przedszkola ze śniegu i
lodu;
5) utrzymywanie urządzeń higieniczno-sanitarnych w czystości i w stanie
pełnej sprawności technicznej;
6) zapewnienie w pomieszczeniach Przedszkola właściwego oświetlenia,
wentylacji i ogrzewania;
7) dostosowanie sprzętu, z którego korzystają dzieci, do wymagań ergonomii;
8) utrzymywanie kuchni i stołówki w czystości, a ich wyposażenie we
właściwym stanie technicznym zapewniającym bezpieczne używanie;
9) wietrzenie pomieszczeń w czasie przerwy w zajęciach przeprowadzanych z
dziećmi, a w razie potrzeby także w czasie zajęć;
10) zapewnienie opieki podczas zajęć prowadzonych przez Przedszkole;
11) zapewnienie w pomieszczeniach Przedszkola temperatury, co najmniej 18°;
12) wyposażenie Przedszkola w niezbędne środki do udzielania pierwszej
pomocy wraz z instrukcją o zasadach jej udzielania;
13) zapewnienie dzieciom odpowiedniej liczby nauczycieli oraz właściwego
sposobu zorganizowania im opieki podczas wyjść i wycieczek poza teren
Przedszkola, z zastrzeżeniem niedopuszczalnego realizowania wycieczek
podczas burz, śnieżyc i gołoledzi;
14) zapewnienie opieki dziecku uległemu wypadkowi, sprowadzenia fachowej
pomocy medycznej oraz udzielania pierwszej pomocy;
15) respektowanie bezwzględnego zakazu podawania leków dziecku na terenie
Przedszkola bez obecności rodzica.
Strona 13 z 33
13
Rozdział 4
Formy współdziałania z rodzicami
§ 14
1. Przedszkole oferuje rodzicom następujące formy współdziałania:
1) konsultacje pedagogiczne - w miarę bieżących potrzeb;
2) zebrania ogólne i oddziałowe organizowane co najmniej trzy razy w roku
szkolnym;
3) zajęcia integracyjne dla dzieci i rodziców;
4) kontakty indywidualne;
5) zajęcia otwarte dla rodziców;
6) spotkania okolicznościowe z okazji uroczystości przedszkolnych;
7) wycieczki, festyny;
8) spotkania adaptacyjne;
9) kącik dla rodziców.
2. Rodzice mają możliwość otrzymania informacji o dziecku w godzinach pracy
Przedszkola w sposób bezpośredni lub telefoniczny oraz podczas spotkań z
nauczycielami oddziału.
§ 15
Zakres zadań Przedszkola związanych ze współdziałaniem z rodzicami w
sprawach wychowania i nauczania dzieci obejmuje:
1) uzgodnienie celów oraz sposobów współpracy nauczycieli i rodziców;
2) rozpoznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dziecka;
3) zapewnienie indywidualnej opieki każdemu wychowankowi poprzez
dostosowanie metod i sposobów oddziaływań odpowiednio do jego wieku,
możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska;
4) ustalenie w uzgodnieniu z rodzicami określonych form oddziaływań
wychowawczych;
5) udzielanie rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
6) zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania
przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
Strona 14 z 33
14
7) przekazywanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju w
formie zaproponowanej przez rodzica;
8) opracowanie harmonogramu całorocznych spotkań nauczycieli oddziału w
porozumieniu z rodzicami;
9) angażowanie rodziców w działalność Przedszkola.
§ 16
1. Dyrektor Przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub
dwu nauczycieli w zależności od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań
oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców.
2. W celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i
dydaktycznej nauczyciel opiekuje się danym oddziałem przez cały okres
uczęszczania dzieci do Przedszkola.
3. Zmiana nauczyciela opiekującego się danym oddziałem może nastąpić w
szczególnie uzasadnionych przypadkach z inicjatywy Dyrektora Przedszkola lub
na umotywowany wniosek rodziców.
4. Informacje o sposobie załatwienia wniosku, o którym mowa w ust.3,
Dyrektor Przedszkola przekazuje rodzicom w terminie 14 dni od dnia złożenia
wniosku.
Strona 15 z 33
15
Rozdział 5
Organy Przedszkola
§ 17
Organami przedszkola są:
1) Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych w Porębie;
2) Rada Pedagogiczna przy Zespole Placówek Oświatowych w Porębie;
3) Rada Rodziców przy Samorządowym Przedszkolu w Porębie.
§ 18
1. Kompetencje Dyrektora Przedszkola obejmują w szczególności:
1) kierowanie działalnością Przedszkola i reprezentowanie go na zewnątrz;
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego zgodnie z odrębnymi przepisami;
3) sprawowanie opieki nad wychowankami oraz stwarzanie im warunków zgodnych
z celami statutowymi Przedszkola;
4) realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej oraz Rady Rodziców podjętych w
ramach ich kompetencji stanowiących;
5) dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym
Przedszkola;
6) organizowanie administracyjnej, w tym finansowe i gospodarczej obsługi
Przedszkola;
7) współdziałanie ze szkołami oraz zakładami kształcenia nauczycieli przy
organizacji praktyk pedagogicznych odbywanych w Przedszkolu;
8) organizowanie i przeprowadzanie rekrutacji dzieci do Przedszkola;
9) dokonywanie w drodze decyzji administracyjnej skreślenia wychowanka z
listy wychowanków Przedszkola w przypadkach określonych w § 44 ust.1
niniejszego Statutu;
10) zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników
Przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami;
11) przyznawanie nagród i wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i
pozostałym pracownikom Przedszkola;
12) występowanie z wnioskami w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
Strona 16 z 33
16
13) dokonywanie oceny pracy nauczyciela;
14) zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli
zarządczej;
15) stwarza warunki do realizacji zaleceń wynikających z orzeczenia o
potrzebie kształcenia specjalnego dziecka;
16) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
2. Dyrektor Przedszkola:
1) w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną oraz Radą
Rodziców;
2) stwarza warunki bezpiecznego pobytu dzieciom oraz pracownikom
Przedszkola;
3) inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w
zakresie podnoszenia jakości pracy Przedszkola oraz w podejmowaniu
nowatorstwa pedagogicznego;
4) przedstawia Padzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku
szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego
oraz informacje o działalności Przedszkola;
5) jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej Przedszkola.
3. Dyrektor Przedszkola ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i
przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i
opiekuńczej oraz innej dokumentacji kancelaryjno- archiwalnej, zgodnie z
obowiązującymi przepisami.
4. W przypadku nieobecności Dyrektora Przedszkola zastępuje go nauczyciel
Przedszkola wyznaczony przez organ prowadzący.
§ 19
1. W przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem
Zespołu w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia,
wychowania i opieki. W skład Rady wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w
Zespole.
2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy Przedszkola;
2) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Przedszkolu;
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego w Przedszkolu;
4) przygotowanie projektu nowego statutu albo projektu zmian statutu i
uchwalanie projektu;
Strona 17 z 33
17
5) wystąpienie z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora
Przedszkola;
6) ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym
sprawowanego nad Przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w
celu doskonalenia pracy Przedszkola;
7) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dzieci z listy wychowanków
Przedszkola.
3. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy Przedszkola (arkusz organizacji Przedszkola na dany rok
szkolny);
2) projekt planu finansowego Przedszkola;
3) wnioski Dyrektora Przedszkola o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród
i innych wyróżnień;
4) propozycje Dyrektora Przedszkola o przyznanie nauczycielom stałych prac i
zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć
wychowawczych, dydaktycznych i opiekuńczych;
5) dopuszczenie do użytku w Przedszkolu zaproponowanego przez nauczyciela
programu wychowania przedszkolnego.
4. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w
obecności co najmniej połowy liczby jej członków.
5. Tryb podejmowania uchwał odbywa się w drodze głosowania jawnego lub
tajnego, jeżeli dotyczy spraw osobowych.
6. Osoby biorące udział w zebraniach Rady Pedagogicznej zobowiązane są do
nieujawniania spraw poruszanych na zebraniach, które mogą naruszyć dobro
osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników
Przedszkola.
§ 20
Strukturę Rady Pedagogicznej, jej zadania, procedurę przygotowywania i
uchwalania decyzji oraz stanowisk przez Radę Pedagogiczną, ramowy plan
zebrań, ramowy porządek zebrania oraz sposób protokołowania zebrań określa
Regulamin Rady Pedagogicznej.
§ 21
1. W Przedszkolu działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców
wychowanków.
Strona 18 z 33
18
2. Członkowie Rady Rodziców wybierani są co roku podczas zebrania rodziców w
ilości 3 osób.
3. Rada Rodziców wykonuje swoje zadania zgodnie z uchwalonym przez siebie
Regulaminem Rady Rodziców. Regulamin określa strukturę i tryb pracy Rady.
§ 22
Do kompetencji Rady Rodziców należy w szczególności:
1) uchwalenie regulaminu swojej działalności, który nie może być sprzeczny z
niniejszym Statutem;
2) opiniowanie projektu planu finansowego;
3) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub
wychowania Przedszkola, o którym mowa w odrębnych przepisach.
§ 23
1. Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej, Dyrektora
Przedszkola, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór
pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw
Przedszkola.
2. W celu wspierania działalności statutowej Przedszkola, Rada Rodziców
gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł.
3. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa Regulamin.
§ 24
1. Organy Przedszkola mają prawo do działania i podejmowania decyzji w
granicach swoich kompetencji.
2. Organy Przedszkola są zobowiązane do współdziałania w zakresie planowania
i realizacji celów i zadań Przedszkola.
3. Współdziałanie organów Przedszkola obywa się według następujących zasad:
1) zasady pozytywnej motywacji;
2) zasady partnerstwa;
3) zasady wielostronnego przepływu informacji;
4) zasady aktywnej i systematycznej współpracy;
Strona 19 z 33
19
5) zasady rozwiązywania sporów w drodze mediacji.
4. Koordynatorem współdziałania organów jest Dyrektor Przedszkola.
5. Współdziałanie organów Przedszkola obejmuje w szczególności:
1) zapewnienie możliwości wykonywania kompetencji określonych w przepisach
prawa i w statucie Przedszkola poprzez:
a) udzielanie pomocy organizacyjnej i obsługi administracyjnej,
b) organizację zebrań przedstawicieli organów Przedszkola,
c) możliwość występowania z wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw
Przedszkola,
d) rozpatrywanie wniosków i opinii na zebraniach organów;
2) opiniowanie lub uzgadnianie podejmowanych działań w przypadkach
określonych przepisami prawa, niniejszym Statutem i regulaminami
poszczególnych organów;
3) bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami Przedszkola o podejmowanych
i planowanych działaniach poprzez:
a) uczestnictwo przedstawicieli organu w zebraniach innych organów,
b) kontakty indywidualne przewodniczących organów.
6. Formy, sposoby i terminy komunikowania się organów Przedszkola ustala
Dyrektor Przedszkola.
§ 25
1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrektor, który
zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania
decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
2. Organy między sobą ustalają formy rozstrzygania sporów poprzez:
1) dopuszczenie możliwości powołania komisji, w której skład wchodzi
mediator zaakceptowany przez strony sporu;
2) komisja, o której mowa po zapoznaniu się z istotą sprawy ma prawo do
przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego według ustalonych przez siebie
zasad;
3) rozstrzygnięcia komisji są wiążące dla stron sporu;
4) w przypadku wyczerpania możliwości rozwiązania sporu na terenie
przedszkola każda ze stron ma prawo odwołać się do organu prowadzącego lub
sprawującego nadzór pedagogiczny, w zależności od właściwości rzeczowej
przedmiotu sporu.
Strona 20 z 33
20
Rozdział 6
Organizacja pracy Przedszkola
§ 26
1. Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący
dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i
uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności.
2. Liczba dzieci w oddziale wynosi 25.
3. Dzienny czas pracy Przedszkola ustala organ prowadzący
4. Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie
przyjętego programu wychowania przedszkolnego.
5. Godzina zajęć nauczania, wychowania i opieki w Przedszkolu trwa 60 minut.
6. Czas trwania zajęć prowadzonych w Przedszkolu, w tym zajęć religii i
zajęć rewalidacyjnych, dostosowuje się do możliwości rozwojowych dzieci:
1) z dziećmi w wieku 3 – 4 lat – około 15 minut;
2) z dziećmi w wieku 5- 6 lat – około 30 minut.
7. Do realizacji zadań statutowych Przedszkole posiada:
1) salę zabaw;
2) jadalnię;
3) salę logopedyczną lub salę do pracy indywidualnej z dzieckiem;
4) kuchnię;
5) szatnię dla dzieci i personelu;
6) pomieszczenia gospodarcze;
7) łazienkę dla dzieci;
8) łazienkę dla personel;
9) plac zabaw.
8. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w Przedszkolu określają odrębne
przepisy.
9. Terminy przerw pracy Przedszkola ustala organ prowadzący na wspólny
wniosek Dyrektora Przedszkola i Rady Rodziców.
§ 27
Strona 21 z 33
21
1. Dodatkowe informacje o organizacji pracy Przedszkola umieszczone są w
szczegółowym rozkładzie dnia na dany rok szkolny.
2. W Przedszkolu organizuje się zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem potrzeb i
możliwości rozwojowych dziecka.
§ 28
1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku
szkolnym określa arkusz organizacji Przedszkola opracowany przez Dyrektora
Przedszkola, zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną, związki zawodowe, organ
sprawujący nadzór pedagogiczny. Arkusz zatwierdza organ prowadzący.
2. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw
ustalonych przez organ prowadzący, na wniosek Dyrektora i Rady
Pedagogicznej.
§ 29
1. Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez
Dyrektora Przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem zasad
ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb,
zainteresowań, uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności, a także oczekiwań
rodziców.
2. Ramowy rozkład dnia zawiera:
1) godziny pracy Przedszkola;
2) godziny pracy poszczególnych oddziałów;
3) godziny posiłków;
4) harmonogram zajęć dodatkowych organizowanych w ramach środków finansowych
Przedszkola, w tym religii oraz obowiązkowej, bezpłatnej nauki języka obcego
nowożytnego.
3. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele ustalają szczegółowy
rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
4. Rozkład dnia oddziału uwzględnia:
1) propozycje czasowe między formami proponowanymi przez nauczyciela,
swobodną zabawą dziecka;
2) potrzebę odpoczynku w zależności od wieku dziecka;
Strona 22 z 33
22
3) potrzebę codziennego przebywania na powietrzu w zależności od pogody;
4) godziny posiłków.
5. Świadczenia udzielane w przedszkolu w zakresie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego, o której mowa w odrębnych przepisach, realizowane
są bezpłatnie w wymiarze 5 godzin dziennie, w godzinach 08.30- 13.30, na
zasadach określonych w statucie Przedszkola.
6. Świadczenia udzielane w Przedszkolu w zakresie przekraczającym realizację
podstawy programowej wychowania przedszkolnego podlegają opłacie w wysokości
określonej w ustawie o systemie oświaty.
Strona 23 z 33
23
Rozdział 7
Zasady odpłatności za pobyt i wyżywienie dzieci w Przedszkolu
§ 30
1. Zasady odpłatności rodziców za pobyt dziecka w Przedszkolu i korzystanie
z wyżywienia reguluje Uchwała Rady Gminy Brańszczyk, którą podaje się do
wiadomości rodzicom.
2. W Przedszkolu zapewnia się bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w
wymiarze 5 godzin.
3. Opłata za godzinę przekraczającą wymiar 5 godzin wynosi 1 zł.
4. Warunki korzystania z wyżywienia w Przedszkolu, w tym wysokość opłat za
posiłki ustala Dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.
5. Czas pobytu dziecka w Przedszkolu określają rodzice w zawartej Umowie
cywilno - prawnej z Dyrektorem.
§ 31
1. Opłata za wyżywienie i liczbę godzin płatnych zajęć wnosi się do 10-go
dnia każdego miesiąca, którego należność dotyczy i rozlicza zgodnie z
zasadami księgowości do 10-go następnego miesiąca.
2. Nieterminowe uiszczanie opłat powoduje naliczanie ustawowych odsetek
zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 32
1. Odpłatność za Przedszkole pobierana jest od rodziców – imiennie dla
każdego dziecka, w terminie do 10-go każdego miesiąca, którego należność
dotyczy.
2. Za dni nieobecności dziecka w Przedszkolu przysługuje odpis lub zwrot
stawki żywieniowej. Osobą odpowiedzialną za wyliczenie dni i płatnych godzin
jest nauczyciel danego oddziału. Osobą odpowiedzialną za ustalenie wysokości
kwoty do odpisu jest intendent. Odpisu dokonuje się w miesiącu następnym.
Strona 24 z 33
24
3. Rezygnację z Przedszkola lub korzystania z posiłków rodzice składają na
piśmie w siedzibie Przedszkola do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od
którego następuje rezygnacja.
§ 33
1. Pracownicy Przedszkola mają możliwość korzystania z posiłków oferowanych
przez Przedszkole.
2. Koszt przygotowania posiłku obejmuje koszty produktów zużytych do
przygotowania posiłków.
Strona 25 z 33
25
Rozdział 8
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§ 34
1. W Przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników
administracyjno-obsługowych.
2. Nauczycieli oraz pracowników, o których mowa w ust.1, zatrudnia i zwalnia
z zachowaniem odrębnych przepisów Dyrektor Przedszkola.
3. Pracownicy pedagogiczni oraz pozostali pracownicy Przedszkola są
zatrudniani według potrzeb na podstawie zatwierdzonego na dany rok szkolny
arkusza organizacyjnego.
4. Szczegółowe zadania pracowników pedagogicznych oraz
administracyjno-obsługowych określa Dyrektor Przedszkola w zakresach
czynności.
§ 35
1. Do zadań nauczycieli związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w
czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole należy w szczególności:
1) sprawowanie bezpośredniej opieki nad powierzonymi dziećmi w czasie pobytu
w Przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza jego terenem;
2) systematyczne kontrolowanie miejsc, w których prowadzone są zajęcia;
3) powiadamianie o uszkodzonych salach lub sprzętach;
4) kontrola obecności dzieci na zajęciach;
5) powiadomienie Dyrektora Przedszkola o wypadku dziecka;
6) organizowanie wycieczek i spacerów zgodnie z obowiązującym w Przedszkolu
Regulaminem wycieczek i spacerów.
2. Nauczycieli w wykonywaniu zadań, o których mowa w ust.1, wspomagają
pracownicy administracyjno-obsługowi Przedszkola.
§ 36
Strona 26 z 33
26
Zakres zadań nauczycieli związanych ze współdziałaniem z rodzicami w
sprawach wychowania i nauczania dzieci obejmuje:
1) uzgodnienie celów oraz sposobów współpracy nauczycieli i rodziców;
2) rozpoznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dziecka;
3) zapewnienie indywidualnej opieki każdemu wychowankowi poprzez
dostosowanie metod i sposobów oddziaływań odpowiednio do jego wieku,
możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska;
4) ustalenie w porozumieniu z rodzicami określonych form oddziaływań
wychowawczych;
5) udzielanie rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
6) zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania
przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
7) przekazywanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju w
formie zaproponowanej przez rodzica;
8) opracowanie harmonogramu całorocznych spotkań z rodzicami;
9) angażowanie rodziców w działalność Przedszkola.
§ 37
Zakres zadań nauczycieli związanych z planowaniem i prowadzeniem pracy
wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej jakość obejmuje:
1) udział w opracowywaniu Koncepcji Pracy Przedszkola oraz planów jego
pracy;
2) opracowywanie planów pracy dla oddziału z uwzględnieniem planu pracy
Przedszkola oraz programu wychowania przedszkolnego realizowanego w
oddziale;
3) uczestnictwo w ewaluacji wewnętrznej podejmowanej w Przedszkolu;
4) wybór programu wychowania przedszkolnego;
5) prowadzenie dokumentacji pedagogicznej oddziału oraz innej dokumentacji
zleconej przez Dyrektora Przedszkola zgodnie z przepisami prawa;
6) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności,
zainteresowań oraz niwelowanie deficytów rozwojowych dziecka;
7) kierowanie działalnością dziecka poprzez organizowanie środowiska
wychowującego i tworzenie sytuacji edukacyjnych;
8) stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
Strona 27 z 33
27
9) zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez
Przedszkole, nie pozostawiania dzieci bez opieki osoby dorosłej - w razie
konieczności prośba o pomoc pracownika obsługi;
10) systematyczne doskonalenie swoich kompetencji zawodowych oraz
podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych do zajmowania stanowiska
nauczyciela w Przedszkolu, które określają odrębne przepisy;
11) dbałość o estetykę pomieszczeń;
12) czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja postanowień i
uchwał;
13) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym,
wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym;
14) nauczyciel ma możliwość realizowania zajęć w ramach projektów i
programów finansowanych z udziałem środków europejskich w ramach nawiązanego
stosunku pracy.
§ 38
Zakres zadań nauczycieli związanych z prowadzeniem obserwacji pedagogicznych
mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz
dokumentowanie tych obserwacji obejmuje:
1) rozpoznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci;
2) prowadzenie bieżącej diagnostyki;
3) wspieranie rozwoju dziecka poprzez organizowanie pracy indywidualnej z
dzieckiem potrzebującym pomocy, ustalenia kierunków pracy z dzieckiem;
4) dokumentowanie prowadzonych czynności zgodnie ze sposobem określonym
przez Radę Pedagogiczną (arkusze obserwacji).
§ 39
Zakres zadań nauczycieli związanych ze współpracą ze specjalistami
świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną
obejmuje w szczególności:
1) organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami (psycholog, lekarz,
pedagog);
2) udział w omówieniu pracy z logopedą.
§ 40
Strona 28 z 33
28
1. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i
metodycznej ze strony Dyrektora Przedszkola, wyspecjalizowanych placówek i
instytucji naukowo-oświatowych.
2. Nauczyciel zobowiązany jest wykonywać inne czynności zlecone przez
Dyrektora Przedszkola wynikające z działalności Przedszkola, w tym brać
udział i pracować w zespołach nauczycieli.
3. Nauczyciel prowadzi zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego,
jeżeli zachodzi ich konieczność, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 41
1. Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz
stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one
sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
2. Pracownik jest obowiązany w szczególności:
1) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy;
2) przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku;
3) przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także
przepisów przeciwpożarowych;
4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie;
5) przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach;
6) przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
3. Pracownicy niebędący nauczycielami mają również obowiązek dbania o
bezpieczeństwo dzieci na terenie Przedszkola.
4. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników niebędących nauczycielami
ustala Dyrektor Przedszkola.
Strona 29 z 33
29
Rozdział 9
Prawa i obowiązki dzieci
§ 42
1. Przedszkole stwarza warunki w zakresie realizacji praw dziecka, w
szczególności do:
1) życzliwego i podmiotowego traktowania;
2) zabawy i działania w bezpiecznych warunkach;
3) przebywania w spokojnej, pogodnej atmosferze z wykluczeniem pośpiechu;
4) spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;
5) wypoczynku, jeśli jest zmęczone;
6) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
7) badania i eksperymentowania;
8) doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami
bezpieczeństwa);
9) rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań, możliwości i potrzeb;
10) aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi;
11) wyboru zadań i sposobu ich rozwiązania;
12) nagradzania wysiłku;
13) formułowania własnych ocen, zadawania trudnych pytań, (na które powinno
uzyskać rzeczową zgodną z prawdą odpowiedź);
14) ciągłej opieki ze strony nauczyciela;
15) współpracy nauczyciel – dziecko opartej się na poszanowaniu godności
osobistej dziecka;
16) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź
psychicznej;
17) nauki regulowania własnych potrzeb;
18) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź
psychicznej;
2. Do obowiązków dziecka należy:
1) przestrzeganie ustalonych reguł współżycia w grupie;
2) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zdrowia;
3) przestrzegania higieny osobistej;
4) poszanowanie godności rówieśników i dorosłych;
Strona 30 z 33
30
5) pełnienie dyżurów;
6) wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych w miarę swoich
możliwości.
3. W przypadku naruszenia praw dziecka przez Przedszkole rodzic ma prawo
wniesienia skargi do wychowawcy oddziału lub Dyrektora Przedszkola według
określonej procedury:
1) skargi przyjmuje i rozpatruje Dyrektor Przedszkola;
2) odpowiedź udzielana jest pisemnie do 7 dni w formie pisemnej;
3) w przypadku niezadowalającego rozpatrzenia skargi rodzic ma prawo
ponownego jej skierowania do organu prowadzącego lub organu sprawującego
nadzór pedagogiczny.
§ 43
1. Dyrektor Przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy
wychowanków w przypadku:
1) niedostosowania dziecka do grupy (np. silna agresja) zagrażającego
zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci i braku możliwości udzielania pomocy
w ramach środków, jakimi dysponuje Przedszkole; przy czym decyzja ta
podejmowana jest w porozumieniu z psychologiem sprawującym opiekę nad
dziećmi;
2) uchylania się rodziców od współdziałania z nauczycielem oddziału w
zakresie ustalenia zasad oddziaływania wychowawczego;
3) braku możliwości określenia form pomocy i opieki dziecku wynikającego z
odmowy podjęcia współpracy ze specjalistami poradni
psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
2. Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej Przedszkola.
3. Decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków Przedszkola przekazuje
się rodzicom lub przesyła na adres podany przez rodziców.
§ 44
1. W przypadku zaległości w wysokości trzykrotności opłaty, Dyrektor
Przedszkola po uprzednim bezskutecznym wezwaniu rodziców dziecka do zapłaty,
wykreśla dziecko z rejestru dzieci Przedszkola.
2. Podstawę do wykreślenia dziecka z rejestru dzieci Przedszkola stanowi
także:
1) rezygnacja rodzica z usług Przedszkola;
Strona 31 z 33
31
2) zakwalifikowanie dziecka do innej formy wychowania i opieki;
3) umieszczenie dziecka w innym przedszkolu (np. w wyniku przeprowadzonej
rekrutacji);
4) nieobecność dziecka ponad miesiąc i niezgłoszenie tego faktu do
przedszkola;
5) Niezgłoszenie się dziecka w okresie dwóch tygodni po rozpoczęciu roku
szkolnego.
Strona 32 z 33
32
Rozdział 10
Prawa i obowiązki rodziców
§ 45
Rodzice dzieci uczęszczających do Przedszkola mają prawo do:
1) zapoznawania się z zadaniami wynikającymi z planu pracy Przedszkola oraz
programu wychowania przedszkolnego;
2) uzyskiwania na bieżąco rzetelnych informacji na temat swojego dziecka;
3) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga w rozwiązywaniu
problemów wychowawczych, doborze metod udzielania pomocy;
4) przekazywanie Dyrektorowi Przedszkola wniosków dotyczących pracy
Przedszkola;
5) przekazywanie opinii na temat pracy Przedszkola organowi prowadzącemu i
organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny poprzez swoje przedstawicielstwo
(Radę Rodziców).
§ 46
Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
1) przestrzeganie postanowień niniejszego Statutu;
2) przyprowadzanie do Przedszkola dziecka bez objawów chorobowych;
3) przyprowadzanie i odbieranie dzieci z Przedszkola w godzinach ustalonych
przez Przedszkole przez upoważnioną przez rodziców osobę;
4) terminowe uiszczanie odpłatności za korzystanie z usług Przedszkola.
Strona 33 z 33
33
Rozdział 11
Postanowienia końcowe
§ 47
1. Projektowanie nowego statutu odbywa się w przypadku:
1) licznych zmian lub zmian, które naruszyłyby spójność statutu;
2) gdy statut był wielokrotnie nowelizowany.
2. Projektowanie zmiany statutu dokonuje się w przypadku:
1) zmian zachodzących w przepisach prawa powszechnego lub lokalnego;
2) potrzeby nowych rozwiązań organizacyjnych lub usprawnienia funkcjonowania
społeczności przedszkolnej;
3) ograniczenia lub utrudnienia w podejmowaniu działań przez określony organ
Przedszkola;
4) zalecenia organów kontrolnych;
5) innych potrzeb (zmiana nazwy, nadanie imienia).
3. Zmiana Statutu następuje w trybie przewidzianym dla jego nadania.
4. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi
przepisami.
5. Przedszkole jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową
zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 48
6. Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc Statut
Samorządowego Przedszkola w Porębie uchwalony 29.08.2007 r. z późn. zm.
7. Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem 30 listopada 2017 roku.