Zespół Placówek Oświatowych w Porębie          2013/2014            
                                                                                                               
  Klasa IIa

19 osób

Wychowawca

Bogusław Ulanowski

 
  Pon Wt Śr Czw Pt

800 - 845

 

Język angielski

Historia

Matematyka

Język niemiecki

855 - 940

Matematyka

Informatyka

Język polski

Język polski

Zaj. art.

  950 - 1035

Język polski

Język polski

Wych. fiz.

Wych. fiz.

Matematyka

1045 - 1130

Wiedza o społ.

Biologia

Matematyka

Historia

Język angielski

1150 - 1235

Religia

Język niemiecki

Godzina wych.

Geografia

Wych. fiz.

1245 - 1330

Wych. fiz.

Geografia

Biologia

Zajęcia techniczne

Język polski

1340 - 1425

 

 Religia

-

Język angielski

 

 1435 - 1520

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLAN    LEKCJI                od     24   marca

 

             
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                         
                   
                 
                 
                         
                   
                 
                 
                                                                                                               
  Album zdjęć    Wydarzenia    Plan lekcji       Sport     ZPO 2013/2014              
                 
                 
                                                                                                               
 

  Strona główna

             
               
                                                                                                               
           

Preorientacja zawodowa - spotkanie ze strażakiem

Podjęcie przez ucznia trafnej i mądrej decyzji dotyczącej wyboru zawodu jest problemem niezwykle ważnym, ponieważ decyduje o przyszłości młodego człowieka. Kim chcę być? W jakim zawodzie mogę odnieść sukces? Jaką szkołę wybrać? Gdzie zdobyć kwalifikacje wymagane przez pracodawców? Jakie zawody są poszukiwane a jakie zagrożone bezrobociem? Oto nieliczne pytania zadawane nam dorosłym przez młodzież. Oczekują oni niejednokrotnie wskazania konkretnej drogi dalszego kształcenia, gdyż sami nie posiadają jeszcze wystarczającej wiedzy o świecie. To też przygotowanie ucznia do podjęcia decyzji o wyborze szkoły i zawodu u progu zreformowanej sieci szkół ponadgimnazjalnych staje wyzwaniem nie tylko dla absolwentów i ich rodziców. Ważną rolę w orientacji zawodowej pełni szkoła; nauczyciele – wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog, doradca zawodowy, który ma możliwości ukierunkowania ucznia i pomoc w podjęciu świadomej decyzji

Poręba 17.09.2013 r.                                                                                                          Album zdjęć ze spotkania

             
                 
                 
      17 września uczniowie klas: IIa i IIIa spotkali się z zawodowym strażakiem. Pan Michał poinformował uczniów, co robić aby nim (strażakiem) zostać.        
             
             
             
             
                     
                     
                       
                         
                 
                 
   

Kliknij TU - Filmiki z 17.10

 

17 X 2013 r. Wycieczka rowerowa - "Śladami przeszłości - po okolicy"            
                 
   

Preorientacja zawodowa - spotkanie z policjantką

           

Każdy, kto chciałby wstąpić w szeregi tej formacji musi spełnić następujące wymagania:

  • posiadać polskie obywatelstwo,

  • posiadać nieposzlakowaną opinię,

  • nie być skazanym prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe,

  • korzystać z pełni praw publicznych,

  • posiadać co najmniej średnie wykształcenie,

  • posiadać odpowiednią zdolność fizyczną i psychiczną do służby w formacjach uzbrojonych, podległych szczególnej dyscyplinie służbowej, której gotów jest się podporządkować,

  • dawać rękojmię zachowania tajemnicy stosownie do wymogów określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych,

  • osoby podlegające kwalifikacji wojskowej powinny posiadać uregulowany stosunek do służby wojskowej.

  15 listopada uczniowie klas: IIa spotkali się z zawodową policjantką. Pani Emila poinformowała uczniów, co robić aby nim (policjantem) zostać.        
         
         
   
 
 
 
 
 
         
   

                                                                                                Więcej informacji

   
       
                 
                 
   

 

           
 

Cele:

- poznanie czynników, zachowań ułatwiających porozumiewanie się,

- kształtowanie umiejętności konstruktywnego porozumiewania się z innymi,

- uświadomienie roli aktywnego słuchania w procesie porozumiewania się,

- budowanie pozytywnych komunikatów,

- poznawanie  barier komunikacyjnych i ich wpływu na proces porozumiewania się,

- uświadamianie znaczenia niewerbalnego porozumiewania się.

 

22.11.2013 r.

Warsztaty komunikacji interpersonalnej

Zasady skutecznego komunikowania się

  • Słuchaj uważnie tego, co mówi druga osoba.

  • Podczas wypowiedzi drugiej osoby staraj się zrozumieć, co to dla niej znaczy, co ona przeżywa. 

  • Nie wykorzystuj czasu wypowiedzi partnera do przygotowywania własnej wypowiedzi.

  • Kiedy wyrażasz to, co myślisz, czujesz albo zrobiłaś, mów ,,ja”, zamiast używać słów: ,,ty, oni, ludzie, się robi”. Daj poznać uczciwie, że to co mówisz, dotyczy ciebie: pozwól innym poznać siebie.

  • Unikaj zadawania pytań do czasu, kiedy naprawdę potrzebujesz informacji albo chcesz coś wiedzieć. Często pytania są sposobem na stwierdzenie czegoś i przerzucanie na kogoś innego odpowiedzialności za to stwierdzenie: np. ,,Czy nie czas zrobić przerwę? zamiast ,, Myślę, że byłby czas zrobić przerwę” albo ,,Zmęczyłam się, potrzebuję odpoczynku”.

  • Unikaj niedoceniania (lekceważenia) drugiej osoby lub samej siebie. Chodzi tu o takie zachowanie się w procesie porozumiewania się, jakby to, co myślisz lub czujesz, było ważniejsze niż to, co myśli i czuje druga osoba albo odwrotnie: o obniżanie znaczenia samego siebie i takie zachowanie, jakby to druga osoba była ważniejsza.

  • Nie wyręczaj. Wyręczanie jest robieniem ( np. mówieniem) za kogoś czegoś, co on sam może zrobić dla siebie. Np. przypomnij sobie, jak cię irytowało, gdy twoja ciocia lub mama odpowiadały na pytania kierowane do ciebie.

  • Unikaj interpretowania. Interpretowanie ma miejsce wtedy, gdy mówisz komuś, dlaczego tak się zachowuje, co powoduje, że tak myśli, czuje. Np. ,,jesteś osobą nastawioną obronnie” zamiast ,,zauważyłam, że kłócisz się i nie zgadzasz się z większością tego, co mówię i trudno mi rozmawiać z tobą”.

  • Istnieje różnica między myślami i uczuciami. Np. ,,Czuję, że się mylisz” ( ocena, że ktoś się myli, jest myślą, a nie uczuciem). Słowa ,,czuję” używaj tylko wówczas, gdy wyrażasz uczucie.

  • Unikaj przesadnych określeń, takich jak: ,,zawsze”, ,,nigdy”, ,,niemożliwe”, ,,niewiarygodne”. Używa się ich głównie dla uniknięcia problemu lub odpowiedzialności za swoje zachowanie.

  • Unikaj określeń obniżających pewność wypowiedzi, takich jak: ,,może”, ,,można by sądzić”, ,,można by powiedzieć”. Używaj ich tylko wtedy, kiedy naprawdę nie jesteś czegoś pewna. Takie słowa są również sposobem unikania odpowiedzialności za to, co się mówi. Inne słowo- ,,spróbuję”- jest często używane zamiast ,, nie zrobię tego”.

  • Reaguj na nieadekwatność wypowiedzi innych osób. Rób to tak delikatnie jak potrafisz, nie rezygnuj z tego. Jeśli ignorujesz czyjeś ,,gry” lub wchodzisz w nie, w ostatecznym rozrachunku szkodzisz graczowi. ,,Grami” nazywa się takie zachowania, gdy człowiek komunikuje coś, ukrywając prawdziwe intencje.

  • Weź odpowiedzialność za to, co mówisz i za to, jak się zachowujesz. Nie mów: ,,Sprawiasz, ze jestem smutna”, bo w ten sposób przerzucasz odpowiedzialność za swoje uczucia na drugą osobę. Mów: ,,Jestem smutna, ponieważ….”


 

 

Komunikacja

W relacji między ludźmi komunikacja to przekaz pewnej informacji (komunikatu) i zdolność do odbioru i rozumienia tego przekazu. Pojęcie to utożsamia się również ze sposobem przekazywania informacji (komunikatów) oraz z relacjami, jakie zachodzą podczas ich wymiany.

Dobra komunikacja sprzyja dobrym relacjom. Jest to taki sposób porozumiewania się, w którym nie ma oceniania, osądzania czy bezpodstawnego krytykowania drugiego człowieka. Każdy ma prawo odczuwać i mówić o swoich emocjach, wyrażać własne zdanie i ma prawo zostać wysłuchany.

 

 

 

 

                         Album zdjęć

 

 

 

                 
  Album zdjęć

Wigilia klasowa

  19.12.2013