Cele:
-
poznanie czynników, zachowań ułatwiających porozumiewanie się,
- kształtowanie
umiejętności konstruktywnego porozumiewania się z innymi,
- uświadomienie roli
aktywnego słuchania w procesie porozumiewania się,
- budowanie pozytywnych
komunikatów,
- poznawanie barier
komunikacyjnych i ich wpływu na proces porozumiewania się,
- uświadamianie
znaczenia niewerbalnego porozumiewania się.
|
|
22.11.2013 r.
Warsztaty komunikacji
interpersonalnej
Zasady skutecznego
komunikowania się
-
Słuchaj
uważnie tego, co mówi druga osoba.
-
Podczas wypowiedzi
drugiej osoby staraj się zrozumieć, co to dla niej znaczy, co
ona przeżywa.
-
Nie wykorzystuj
czasu wypowiedzi partnera do przygotowywania własnej wypowiedzi.
-
Kiedy wyrażasz to,
co myślisz, czujesz albo zrobiłaś, mów ,,ja”, zamiast używać
słów: ,,ty, oni, ludzie, się robi”. Daj poznać
uczciwie, że to co mówisz, dotyczy ciebie: pozwól innym poznać
siebie.
-
Unikaj zadawania
pytań do czasu, kiedy naprawdę potrzebujesz informacji albo
chcesz coś wiedzieć. Często pytania są sposobem na stwierdzenie
czegoś i przerzucanie na kogoś innego odpowiedzialności za to
stwierdzenie: np. ,,Czy nie czas zrobić przerwę? zamiast ,, Myślę,
że byłby czas zrobić przerwę” albo ,,Zmęczyłam się, potrzebuję
odpoczynku”.
-
Unikaj
niedoceniania (lekceważenia) drugiej osoby lub samej siebie.
Chodzi tu o takie zachowanie się w procesie porozumiewania się,
jakby to, co myślisz lub czujesz, było ważniejsze niż to, co myśli i
czuje druga osoba albo odwrotnie: o obniżanie znaczenia samego
siebie i takie zachowanie, jakby to druga osoba była ważniejsza.
-
Nie wyręczaj.
Wyręczanie jest robieniem ( np. mówieniem) za kogoś czegoś, co on
sam może zrobić dla siebie. Np. przypomnij sobie, jak cię irytowało,
gdy twoja ciocia lub mama odpowiadały na pytania kierowane do
ciebie.
-
Unikaj
interpretowania. Interpretowanie ma miejsce wtedy, gdy mówisz
komuś, dlaczego tak się zachowuje, co powoduje, że tak myśli, czuje.
Np. ,,jesteś osobą nastawioną obronnie” zamiast ,,zauważyłam, że
kłócisz się i nie zgadzasz się z większością tego, co mówię i trudno
mi rozmawiać z tobą”.
-
Istnieje różnica
między myślami i uczuciami. Np. ,,Czuję, że się mylisz” ( ocena,
że ktoś się myli, jest myślą, a nie uczuciem). Słowa ,,czuję” używaj
tylko wówczas, gdy wyrażasz uczucie.
-
Unikaj
przesadnych określeń, takich jak: ,,zawsze”, ,,nigdy”,
,,niemożliwe”, ,,niewiarygodne”. Używa się ich głównie dla
uniknięcia problemu lub odpowiedzialności za swoje zachowanie.
-
Unikaj określeń
obniżających pewność wypowiedzi, takich jak: ,,może”, ,,można by
sądzić”, ,,można by powiedzieć”. Używaj ich tylko wtedy, kiedy
naprawdę nie jesteś czegoś pewna. Takie słowa są również sposobem
unikania odpowiedzialności za to, co się mówi. Inne słowo-
,,spróbuję”- jest często używane zamiast ,, nie zrobię tego”.
-
Reaguj na
nieadekwatność wypowiedzi innych osób. Rób to tak delikatnie jak
potrafisz, nie rezygnuj z tego. Jeśli ignorujesz czyjeś ,,gry” lub
wchodzisz w nie, w ostatecznym rozrachunku szkodzisz graczowi.
,,Grami” nazywa się takie zachowania, gdy człowiek komunikuje coś,
ukrywając prawdziwe intencje.
-
Weź
odpowiedzialność za to, co mówisz i za to, jak się
zachowujesz. Nie mów: ,,Sprawiasz, ze jestem smutna”, bo w ten
sposób przerzucasz odpowiedzialność za swoje uczucia na drugą osobę.
Mów: ,,Jestem smutna, ponieważ….”
|
|
Komunikacja
W relacji
między ludźmi komunikacja to przekaz pewnej informacji (komunikatu) i
zdolność do odbioru i rozumienia tego przekazu. Pojęcie to utożsamia się
również ze sposobem przekazywania informacji (komunikatów) oraz z
relacjami, jakie zachodzą podczas ich wymiany.
Dobra
komunikacja sprzyja dobrym
relacjom. Jest to taki sposób porozumiewania się, w którym nie ma
oceniania, osądzania czy bezpodstawnego krytykowania drugiego człowieka.
Każdy ma prawo odczuwać i mówić o swoich emocjach, wyrażać własne zdanie
i ma prawo zostać wysłuchany.
|
|