Zespół Placówek Oświatowych w Porębie          2013/2014            
                                                                                                               
  Klasa IIIa

 16 osób

Wychowawca

Nina Ulanowska

  Preorientacja zawodowa - spotkanie ze strażakiem              
                 
                 
         Podjęcie przez ucznia trafnej i mądrej decyzji dotyczącej wyboru zawodu jest problemem niezwykle ważnym, ponieważ decyduje o przyszłości młodego człowieka. Kim chcę być? W jakim zawodzie mogę odnieść sukces? Jaką szkołę wybrać? Gdzie zdobyć kwalifikacje wymagane przez pracodawców? Jakie zawody są poszukiwane a jakie zagrożone bezrobociem? Oto nieliczne pytania zadawane nam dorosłym przez młodzież. Oczekują oni niejednokrotnie wskazania konkretnej drogi dalszego kształcenia, gdyż sami nie posiadają jeszcze wystarczającej wiedzy o świecie. To też przygotowanie ucznia do podjęcia decyzji o wyborze szkoły i zawodu u progu zreformowanej sieci szkół ponadgimnazjalnych staje wyzwaniem nie tylko dla absolwentów i ich rodziców. Ważną rolę w orientacji zawodowej pełni szkoła; nauczyciele – wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog, doradca zawodowy, który ma możliwości ukierunkowania ucznia i pomoc w podjęciu świadomej decyzji              
                 
                 
                 
                         
      17 września uczniowie klas: IIa i IIIa spotkali się z zawodowym strażakiem. Pan Michał poinformował uczniów, co robić aby nim (strażakiem) zostać.      
           
           
                   
             
           
           
                                                                                                           
                           
               
                                      Album zdjęć ze spotkania                                                    
                                                                                           
            Preorientacja zawodowa - spotkanie z policjantką                
           

 

Każdy, kto chciałby wstąpić w szeregi tej formacji musi spełnić następujące wymagania:

  • posiadać polskie obywatelstwo,

  • posiadać nieposzlakowaną opinię,

  • nie być skazanym prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe,

  • korzystać z pełni praw publicznych,

  • posiadać co najmniej średnie wykształcenie,

  • posiadać odpowiednią zdolność fizyczną i psychiczną do służby w formacjach uzbrojonych, podległych szczególnej dyscyplinie służbowej, której gotów jest się podporządkować,

  • dawać rękojmię zachowania tajemnicy stosownie do wymogów określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych,

  • osoby podlegające kwalifikacji wojskowej powinny posiadać uregulowany stosunek do służby wojskowej.

 

               
             
  15 listopada uczniowie klas: IIIa spotkali się z zawodową policjantką. Pani Emila poinformowała uczniów, co robić aby nim (policjantem) zostać.      
       
       
       
 
 
            Więcej informacji                                          
                                                     
                                                                               
                                                                               
                                                                                           

Cele:

- poznanie czynników, zachowań ułatwiających porozumiewanie się,

- kształtowanie umiejętności konstruktywnego porozumiewania się z innymi,

- uświadomienie roli aktywnego słuchania w procesie porozumiewania się,

- budowanie pozytywnych komunikatów,

- poznawanie  barier komunikacyjnych i ich wpływu na proces porozumiewania się,

- uświadamianie znaczenia niewerbalnego porozumiewania się.

 

 

22.11.2013 r.

Warsztaty komunikacji interpersonalnej

Zasady skutecznego komunikowania się

  • Słuchaj uważnie tego, co mówi druga osoba.

  • Podczas wypowiedzi drugiej osoby staraj się zrozumieć, co to dla niej znaczy, co ona przeżywa. 

  • Nie wykorzystuj czasu wypowiedzi partnera do przygotowywania własnej wypowiedzi.

  • Kiedy wyrażasz to, co myślisz, czujesz albo zrobiłaś, mów ,,ja”, zamiast używać słów: ,,ty, oni, ludzie, się robi”. Daj poznać uczciwie, że to co mówisz, dotyczy ciebie: pozwól innym poznać siebie.

  • Unikaj zadawania pytań do czasu, kiedy naprawdę potrzebujesz informacji albo chcesz coś wiedzieć. Często pytania są sposobem na stwierdzenie czegoś i przerzucanie na kogoś innego odpowiedzialności za to stwierdzenie: np. ,,Czy nie czas zrobić przerwę? zamiast ,, Myślę, że byłby czas zrobić przerwę” albo ,,Zmęczyłam się, potrzebuję odpoczynku”.

  • Unikaj niedoceniania (lekceważenia) drugiej osoby lub samej siebie. Chodzi tu o takie zachowanie się w procesie porozumiewania się, jakby to, co myślisz lub czujesz, było ważniejsze niż to, co myśli i czuje druga osoba albo odwrotnie: o obniżanie znaczenia samego siebie i takie zachowanie, jakby to druga osoba była ważniejsza.

  • Nie wyręczaj. Wyręczanie jest robieniem ( np. mówieniem) za kogoś czegoś, co on sam może zrobić dla siebie. Np. przypomnij sobie, jak cię irytowało, gdy twoja ciocia lub mama odpowiadały na pytania kierowane do ciebie.

  • Unikaj interpretowania. Interpretowanie ma miejsce wtedy, gdy mówisz komuś, dlaczego tak się zachowuje, co powoduje, że tak myśli, czuje. Np. ,,jesteś osobą nastawioną obronnie” zamiast ,,zauważyłam, że kłócisz się i nie zgadzasz się z większością tego, co mówię i trudno mi rozmawiać z tobą”.

  • Istnieje różnica między myślami i uczuciami. Np. ,,Czuję, że się mylisz” ( ocena, że ktoś się myli, jest myślą, a nie uczuciem). Słowa ,,czuję” używaj tylko wówczas, gdy wyrażasz uczucie.

  • Unikaj przesadnych określeń, takich jak: ,,zawsze”, ,,nigdy”, ,,niemożliwe”, ,,niewiarygodne”. Używa się ich głównie dla uniknięcia problemu lub odpowiedzialności za swoje zachowanie.

  • Unikaj określeń obniżających pewność wypowiedzi, takich jak: ,,może”, ,,można by sądzić”, ,,można by powiedzieć”. Używaj ich tylko wtedy, kiedy naprawdę nie jesteś czegoś pewna. Takie słowa są również sposobem unikania odpowiedzialności za to, co się mówi. Inne słowo- ,,spróbuję”- jest często używane zamiast ,, nie zrobię tego”.

  • Reaguj na nieadekwatność wypowiedzi innych osób. Rób to tak delikatnie jak potrafisz, nie rezygnuj z tego. Jeśli ignorujesz czyjeś ,,gry” lub wchodzisz w nie, w ostatecznym rozrachunku szkodzisz graczowi. ,,Grami” nazywa się takie zachowania, gdy człowiek komunikuje coś, ukrywając prawdziwe intencje.

  • Weź odpowiedzialność za to, co mówisz i za to, jak się zachowujesz. Nie mów: ,,Sprawiasz, ze jestem smutna”, bo w ten sposób przerzucasz odpowiedzialność za swoje uczucia na drugą osobę. Mów: ,,Jestem smutna, ponieważ….”

 

 

Komunikacja

W relacji między ludźmi komunikacja to przekaz pewnej informacji (komunikatu) i zdolność do odbioru i rozumienia tego przekazu. Pojęcie to utożsamia się również ze sposobem przekazywania informacji (komunikatów) oraz z relacjami, jakie zachodzą podczas ich wymiany.

Dobra komunikacja sprzyja dobrym relacjom. Jest to taki sposób porozumiewania się, w którym nie ma oceniania, osądzania czy bezpodstawnego krytykowania drugiego człowieka. Każdy ma prawo odczuwać i mówić o swoich emocjach, wyrażać własne zdanie i ma prawo zostać wysłuchany.

 

 

 

    Album zdjęć

 

 
                                                                                         
  Album zdjęć    Wydarzenia    Plan lekcji       Sport     ZPO 2013/2014              
                 
                 
                                                                                                               
 

  Strona główna

             
               
                                                                                                               
                                                                                                               
               

Wigilia klasowa

             
                                                                                                               
                  Album zdjęć      
                                                                                                               
                  Egzamin                                                                                            
                Przygotowania do BALU